Extend Quality System (EQS) er et ledelsesverktøy som bidrar til bedre oversikt, økt produktivitet og effektivitet, reduserte kostnader, bedre kvalitet, sikkerhet og mer fornøyde ansatte og kunder. Kvalitetssystemet hjelper virksomheten med å forenkle opplæring og sikre at arbeid utføres som planlagt.
Kvalitetsstyring er koordinerte aktiviteter som benyttes til å rettlede og styre en virksomhet med tanke på kvalitet. Alle ansatte i en virksomhet har ansvar for kvalitet i eget arbeid, og ledelsen har ansvar for at bedriften har et fungerende kvalitetssystem, kvalitetskontroll og at det er fokus på kontinuerlig forbedring. Prinsippene for kvalitetsstyring gjelder uansett om virksomheten produserer og leverer fysiske produkter eller tjenester.
EQS kvalitetsstyringssystem er bygd opp av moduler som kan settes sammen etter virksomhetens behov. De fleste ønsker et helhetlig kvalitetssystem som består av de fleste modulene, men noen kan f.eks. kun være interessert i et dokumentstyringssystem eller et avvikssystem. Fleksibiliteten i systemet gjør at du/din virksomhet kan sette sammen modulene helt etter eget behov, for brukerne vil det uansett oppleves som ett helhetlig system.
Effektiv, enkel og sikker dokumentstyring med mulighet for visualisering av prosesser og menyer, samt bruk av "BPMN" (Business Process Model and Notation)
Gir medarbeiderne mulighet til å registrere f.eks. avvik og sjekklister utenfor dekning.
«Det var viktig for oss å finne et system som er fleksibelt og enkelt å bruke for alle i hele organisasjonen.»
Alf Jostein Skjærvik, samfunnskontakt i SalMar
EQS kvalitetssystem leveres med norsk eller engelsk som standard valgbare språk. I tillegg kan løsningen leveres med språkpakke for svensk, dansk eller spansk. Dette gjelder tekster i brukergrensesnittet slik som menyer, ledetekster til funksjonalitet, dialogbokser, hjelpetekster til verktøyknapper, brukerveiledninger og lignende. Brukeren velger og lagrer enkelt sitt valgte språk i EQS på egen brukerprofil.
Fleksibiliteten i programvaren medfører at EQS kvalitetssystem kan tilpasses alle virksomheter uansett størrelse og bransje. Kvalitetssystemet kan også lett tilpasses nye organisasjonsstrukturer, endringer i størrelse og ambisjonsnivå. Kvalitetstyringssystemet håndterer et stort antall prosesser, dokumenter, registreringer, brukere og er et hjelpemiddel for bedriftens kvalitetskontroll og kvalitetssikring.
Ved å bruke EQS til kvalitetskontroll kan virksomheten få hjelp til å oppdage mulige feil eller feil i en prosess. Dette for å sikre at produktene og tjenestene bedriften gir kundene oppfyller en rekke parametere. Hovedpoenget med kvalitetskontroll er å kunne garantere at produktene og/eller tjenestene oppfyller minimumskvalitetsbetingelser. Ved å ha kvalitetskontroll prosesser i EQS kan virksomheten få hjelp til mer grundig overvåking av operasjonene, mulighet til å oppdage problemer på forhånd og rette disse lettere.
En virksomhets kvalitetssikring foregår gjennom planlagte og systematiske aktiviteter som gjøres for å oppnå at et produkt eller en tjeneste oppfyller kravene til kvalitet. Det første bedriften må gjøre i forbindelse med kvalitetssikring er å kartlegge hvilke krav som gjelder. Deretter må virksomheten utvikle prosedyrer for å tilfredsstille disse kravene. Når prosedyrene er iverksatt, må bedriften vurdere om man virkelig tilfredsstiller kravene. Hvis man ikke gjør det (at det er avvik), må virksomheten iverksette korrigerende tiltak. I et kvalitetssikringssystem må ledelsesforankring, ansvar og arbeidsoppgaver komme tydelig frem. Det må være prosedyrer som sikrer at bedriften kan avdekke og korrigere avvik. I tillegg bør man sørge for at erfaringer man får blir benyttet til å videreutvikle prosedyrene og evt. nye mål. Et sentralt punkt i kvalitetssikring er med andre ord å ha god kunnskap om produksjonsprosessen og kundepreferanser. Kvalitetssikring er en del av en bedrifts kvalitetsstyring. EQS egner seg godt til både å være virksomhetens kvalitetssikringssystem og kvalitetsstyringssystem.
Med EQS bruker ikke medarbeidere unødig tid og energi til å lete etter siste gjeldende utgave av et dokument. Korrekt informasjon ligger lett tilgjengelig for oppslag eller bruk, og systemet har også avansert søkemulighet. Via en nettleser har brukere enkel tilgang til aktuelle dokumenter som prosedyrer, manualer, sjekklister, skjema, prosessbeskrivelser, håndbøker, lovverk, risikostyring, avviks- og hendelsesregistrering og lignende – uansett hvor de befinner seg i arbeidshverdagen.
Klikk her for å lese mer om EQS avvikssystem
Klikk her for mer informasjon om dokumentstyring i EQS
Klikk her for å lese mer om risikostyring i EQS
Kvalitetsstyring – store norske leksikon
Vil du være med på å utvikle fremtidens systemer ? Extend AS ble etablert i 1996 og leverer vårt egenutviklede, fleksible web baserte kvalitetssystem EQS til over 300 kunder og over 300.000 brukere. Vi har et solid fagmiljø med systemutviklere og konsulenter/rådgivere preget av åpenhet, samhold og trivsel. Er du glad i programmering og har […]
Sommeren er en fantastisk tid for å lade batteriene og få inspirasjon til nye store satsinger og prosjekter, enten det er et nytt effektivt kvalitetssystem, forbedringer i eksisterende prosesser, ny kompetanse eller revitalisering av eksisterende ledelsessystemer. Vi i Extend har folk på plass hele sommeren, enten du trenger noen enkle råd eller ønsker å diskutere […]
EQS malpakker – nå med oppdatert malpakke på GDPR.
Telefon
73 54 61 00
E-post
firmapost@extend.no
Besøksadresse
Leiv Erikson senter - inngang 4 - 4.etasje
Postadresse
Extend AS
Postboks 1237
7462 Trondheim